梁丞佑『新宿迷子』が第36回土門拳賞受賞




"Shinjuku Lost Child" by Seung-Woo Yang
received The 36th Domon Ken Award


    Photobook "Shinjuku Lost Child" (Zen Foto Gallery, 2016)


 The Domon Ken Award Ceremony was held at Mainichi Hall on April 20. Zen Foto Gallery is pleased to attend the ceremony and was invited to give a congratulatory speech. Below is the message by Mark Pearson, we would like to share our joy with you.

4月20日に毎日ホールにて関係者を招いて土門拳賞授賞式が行われ、Zen Foto Galleryオーナーのマーク・ピアソンからの祝辞が読み上げられました。(日本語訳は英語に続きます。)
                            

                                                                            ©Seung-Woo Yang

 I have known Seung-Woo Yang since the early days after opening Zen Foto Gallery in 2009. He brought his work, covering a range of subjects, including his return to his native Korea to photograph his old friends and his old haunts when he was a tearaway teenager, to the photographs of Kabukicho in Shinjuku. When we look at these works, we experience the fascination of observing a world that we are fearful of knowing. We are amazed that Yang could not only be there but also even take photographs in those places and at those times. He also showed us a more gentle side in his other photographs, notably of his homeless friend Gonta-san and of his girlfriend, later his wife.


Photobook "The Best Days" (Zen Foto Gallery, 2012)


 We are privileged to have published three books of work by Yang so far. “The Best Days” is about Yang`s return to Korea to meet up with and photograph his former associates, some of whom have gone on to be involved with underworld activities. Yang tells us that if he had not left Korea for Japan he would have been unable to extricate himself from ever deeper involvement with the gangs, a path that has cost one of his closest friends his life and where surviving friends live in the shadow of dishonesty and exploitation, prison, gang violence or worse. Yet his work reveals a yearning and a sympathy for those he left behind.

                                                ©Seung-Woo Yang

 In 2011 we published “You`re here and I`m there”, which is Yang`s second book featuring his friend Gonta. This is a touching, poetic and humorous portrait of a homeless man, who grew up in a troubled family and has not been able to fit into normal society. In their different ways, both Yang and Gonta are misfits. Yang left his home, left his friends and left his way of life behind to live in a foreign land and to make a new life as best he could. But today`s Japan is a very uniform and conventional place that is unforgiving on those who do not fit into its norms.

Photobook "You're here and I'm there" (Zen Foto Gallery, 2011)

 Then last year we worked together on our third book with Yang; “Shinjuku Lost Child”. This includes photographs that Yang has taken in more recent times, in the streets of Shinjuku, encountering the mob, the drifters, the bar girls and their children who roam the streets of Kabukicho while young mothers work their late nights and early mornings.


                               ©Seung-Woo Yang

Yang somehow knew that to save his own life he must irrevocably cut the ties that were enveloping him as a young mobster-to-be. Yet he could not forget the enervating excitement that he had known as a teenager and was drawn back again and again to taste this same thrill as a photographer in the streets of Kabukicho.

Mark Pearson

 
梁丞佑のことは、2009年、禪フォトギャラリーを開廊したばかりの頃から知っている。彼は私に、故郷の韓国に戻って撮った不良少年時代の仲間や古巣から、新宿・歌舞伎町まで、さまざまなテーマの作品を見せてくれた。彼の作品は、私たちが知ることを恐れている世界を見せてくれる。私たちは梁がその場に居ただけでなく、その瞬間に写真を撮ったことに感動するのだ。彼はまた、友達でホームレスのゴン太さんと後に彼の妻となる恋人の写真をとおして、より穏やかな側面をも見せてくれた。



                                                                               ©Seung-Woo Yang


私たちは光栄にも、梁の作品集を3冊出版させてもらった。『青春吉日』は、母国・韓国に戻って撮られたもので、多くが裏社会に入り込んだ旧友を写した作品だ。梁は、韓国から日本に移り住まなければ、ギャングの道から抜け出すことは出来なかっただろうと語った。彼はその道すがら既に親友のひとりを失い、存命の友人たちもまた不正行為や搾取、投獄、集団暴行や、もっと惨いことの影で生き延びている。彼の作品は、そんな、彼が置き去りにしてきた者たちへの思慕と同情を写し出している。

                                                                                            ©Seung-Woo Yang

2011年には梁の二作目となる作品集で、友人のゴン太を撮った作品による『君はあっちがわ 僕はこっちがわII』を出版した。これは、問題のある家庭に育ち、通常の社会に馴染めないホームレスの男のポートレイトで、心の琴線に触れるような詩情とユーモアに溢れている。彼らはそのあり方こそ違えど、共にはみ出し者である。梁は異国に住み、新たな人生を築くために故郷と友人、自身のそれまでの生き方を置き去りにしてきた。しかしながら、今日の日本は画一化された形式社会で、型にはまらない者達を受け止めるような場所ではない。



                                                                    ©Seung-Woo Yang

昨年、3冊目の作品集『新宿迷子』出版のために、ふたたび梁と仕事をした。その作品集には、比較的近年に撮られた写真がおさめられている。新宿の路上でヤクザや放浪者、ホステスや、母が夜通し働く間、歌舞伎町の路上を彷徨く子どもたちと出くわしながら撮られた作品だ。
梁はどういうわけか、彼自身の人生を守るには、彼を若き下っ端ヤクザたらしめていた縁を断ち切るしかないと知っていたようだ。梁は、それでもなお、10代の頃に知った全身が奮い立つような感覚を忘れることができず、その興奮を再び味わうため、写真家として幾度も、歌舞伎町の路上に舞い戻った。


マーク・ピアソン


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梁丞佑写真集


《新宿迷子 Shinjuku Lost Child》
(Zen Foto Gallery, 2016)
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《青春吉日 The Best Days》
(Zen Foto Gallery, 2012)
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《君はあっちがわ 僕はこっちがわ I》
(新風舎、 2006)
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《君はあっちがわ 僕はこっちがわ II》
(Zen Foto Gallery、 2006)
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